Hoe houd je tijdens lockdown structuur tijdens het werken en lesgeven aan jouw kinderen? Zo kom jezelf ook nog aan werken toe!
27 januari 2021 
3 min. leestijd

Hoe houd je tijdens lockdown structuur tijdens het werken en lesgeven aan jouw kinderen? Zo kom jezelf ook nog aan werken toe!

Misschien zit jij ook in deze situatie? Je moet en werken en je moet jouw kinderen lesgeven. De structuur is weg.

Heb jij al moeite met overzicht houden en jezelf concentreren?  Dan is dit bijna niet te doen!

Ben je net aan het herstellen van een burn-out of van overspannenheid? Dan kun je dit waarschijnlijk niet opbrengen.

Ben je altijd al snel afgeleid en nu ook nog vermoeid of veel last van stress? Dan komen de muren nu vast op je af en liggen de irritaties op de muur.

Voor mijn cliënten werkt deze tip in de praktijk goed. Ik ga hem uitleggen en hoop dat het jou ook kan helpen.

Het kan je helpen om meer structuur in de dag te krijgen.

Je kinderen beter aan het werk te krijgen.

En…je komt zelf ook nog aan werken of studeren toe.

Kinderen, structuur en duidelijkheid

Tijdens mijn jaren in de kinderpsychiatrie heb ik heel veel geleerd over kinderen, structuur, concentratieproblemen en duidelijkheid.

Het tovermiddel op deze afdeling wat het aftelwekkertje. Dit was een digitale kookwekker en het kind zag dit dan aftellen tot nul, de ingestelde tijd.

Nu kan zo’n wekkertje, of een timer op een telefoon ook een tovermiddel worden in deze tijden van lockdown na lockdown.

Wat belangrijk is: Het moet in ieder geval een wekkertje zijn waarbij het kind duidelijk kan zien hoe veel tijd er nog verstrijken moet tot nul.

En nu komt de truc!

Wat in de praktijk heel goed werkt is bijvoorbeeld deze instructie:

“Als het jou lukt om 25 minuten goed met je opdracht bezig te gaan. Al jouw vragen hierop te schrijven. Dan kom je als de wekker afgaat naar papa of mama! Dan kunnen we dan naar je vragen kijken en we gaan wat lekkers drinken en eten!”

Nu zijn in deze instructie een paar belangrijke onderdelen die ik even met je langs wil lopen. En er zijn nog een paar leuke andere beloningen te bedenken.

Moeite met concentreren, hoe houd je structuur

De belangrijke onderdelen:

  • Voor sommige kinderen, mede afhankelijk van de leeftijd, is 25 minuten te lang. Let op: het is voor niemand te kort. Dan kun je dezelfde truc toepassen maar dan met een kwartier.
  • Het zal misschien niet direct lukken. De kinderen moeten er vaak aan wennen. Maar bij elk kind heeft het een grote kans van slagen.
  • Kies een beloning die past bij het kind en waarvoor het kind gevoelig is.
  • Vooral als kinderen vragen hebben moeten ze het uitstellen soms leren. Wat kan helpen is dat het kind de vraag bijvoorbeeld inspreekt. En…….leg het kind uit waar het mee verder kan als het vastloopt.
  • Het is heel belangrijk dat het kind precies weet wat hij of zij de komende 25 minuten moet doen. Dit moet, tot achter de komma, duidelijk zijn.

Wat zijn leuke ideeën voor beloningen?

Ten eerste weet jijzelf beter dan ik wat werkt bij jouw kind. Hieronder heb ik wat ideetjes verzameld die jou misschien wat lijken en passen bij jouw kind.

  • Laat ik eens een modern woord gebruiken: energizers. Even lekker samen gek doen! Kijk bijvoorbeeld eens op kunstencultuur
  • Een spelletje met papa of mama.
  • Extra tijd op een beeldscherm.
  • Even samen in een oud fotoboek bladeren.
  • Even voetballen, tennissen, naar het bos, naar buiten!
  • Even beeldbellen met opa en oma.
  • Samen iets lekkers bakken.
  • Even beeldbellen met vriendje of vriendinnetje.
  • Je kunt ook beloningen verzamelen in de vorm van knikkers of plaatjes en dan aan het eind van dag, bij de afgesproken hoeveelheid knikkers, een grotere beloning geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan langere tijd voetballen of wandelen of iets wat het kind echt leuk vindt.

Wat zijn nu de grote voordelen van het werken op deze manier?

  • Als het kind hieraan gewend is, dan kom jezelf ook steeds 25 minuten aan werken of studeren toe.
  • Het kind leert om behoeften uit te stellen.
  • De dag wordt voor het kind en jou overzichtelijker en voorspelbaarder.
  • Het kind leert om zichzelf goed te concentreren en taakgericht bezig te zijn.
  • Het kind leert tijdmanagement en jijzelf trouwens ook.
  • Het geeft jullie de kans om “gezellige tijd” te combineren met “werktijd”.
  • Het geeft jou een instrument in handen om het gevoel van controle terug te krijgen. Hierdoor verlaag je jouw stressniveau.

Hierbij hoop ik dat ik jou heb kunnen overtuigen de combi van thuiswerken en lesgeven eens op deze manier vorm te geven. Ik beloof je dat je in ieder geval een paar voordelen zult ontdekken. En onderschat je kinderen niet. Ze zullen je nog versteld doen staan! En heb je vragen? Weet mij te vinden. Ik wil altijd met je meedenken!

Moeite met concentreren?

Ik heb een checklist voor je samengesteld met mijn beste tips voor het verbeteren van de concentratie. Deze checklist leert jou hoe je in 7 eenvoudige stappen naar een betere concentratie gaat.

Gratis e-book


Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger, burn out coach in Friesland. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burn out klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen