Burn-out raken? De 10 beste tips voor snel afgeleide personen om overbelast te raken (Deel 2)
6 januari 2021 

Burn-out raken? De 10 beste tips voor snel afgeleide personen om overbelast te raken (Deel 2)

Ben je 2021 al stressvol begonnen. En heb je de ambitie om 2021 met een burn-out te vervolgen? Vorige week schreef ik al de 5 slimste dingen, om als snel afgeleid persoon, dit doel te bereiken.

Met nu het vervolg. Dit geeft je een goede kans om een groot deel van 2021 uitgeschakeld te zijn.

Volg de tips op, en blijf doen wat je misschien al wel doet. De laatste 5 tips om 2021 met een burn-out te beginnen.

Het werkt het beste als je verschillende tips tegelijkertijd in de praktijk brengt. Succes! Als je vandaag begint dan moet het lukken.

6) Blijf alles onthouden

Hoe vermoeider je bent, hoe minder werkgeheugen je hebt. Het helpt dus om juist dan niks op te schijven, maar alles te onthouden. Hierdoor zet je jouw werkgeheugen zo onder druk dat je zenuwstelsel weer in de stresstand komt.

Niks geen agenda, to do list, of aantekenblokje, nergens goed voor. Je hebt altijd dingen kunnen onthouden, dus waarom nu niet.

Het slimste is om zonder briefje naar de winkel te gaan. Dan krijgt je prefrontale cortex het lekker druk: 1,5 meter afstand houden, alles zoeken, alles onthouden, sociaal gedrag laten zien, alle prikkels verwerken. Heerlijk is dat, om als je bijna omvalt zonder briefje naar de winkel te gaan.

Ga dan het liefst op een druk tijdstip en een winkel die onbekend voor je is.

Begin je al met dingen te vergeten of heb je soms het gevoel dat je jouw eigen hoofd niet meer kunt vertrouwen? Super, dat willen we zien

7) Blijf zo lang mogelijk in je hyperfocus

Lang leve de hyperfocus! Lekker alles vergeten en alleen daarmee bezig zijn, waar je bezig mee wilt zijn. Je prefrontale cortex pompt alle stofjes rond die maar nodig hebt om dit vol te houden. Vergeet ook de tip over koffie en suiker niet!

Niet eten! Geen water drinken! Niet sporten! Weinig slapen! Maar hyperfocussen! Vergeet je vermoeidheidssymptomen dan komt wel in de burn-out periode dan moet je wel, dan is de hyperfocus heel ver weg.

Het mooiste is als je een soort vicieuze cirkel terecht komt, van hyperfocus-weinig slaap, hyperfocus-nog minder slaap enz. Op een gegeven moment kom je niet meer in hyperfocus. De batterij is volledig leeg getrokken. Van harte! Een fijn 2021!

10 tips om stressvol 2021 te beginnen

8) Doe na de Kerstvakantie meer dan voor de vakantie

Dit is een tip die je zeker serieus moet nemen. Loop je al op je tenen dan is het goed om na de vakantie, als je een beetje je routines kwijt bent, direct net zoveel (of liever meer) van jezelf te verwachten dan voor de vakantie.

Ten eerste wordt er na de vakantie meer van je werkgeheugen gevraagd. De routines die normaal uit je reptielbrein komen, eisen nu ook een stuk werkgeheugen. Het is dus een goed plan om direct veel van jezelf te eisen.

Ten tweede weet je lichaam en geest nog hoe druk het was voor de vakantie. Ze voelen zich heerlijk onder druk gezet als ze de hele vakantie weten dat er na vakantie nog meer van ze gevraagd wordt.

Veel mensen vallen daarom uit na de vakantie. Je timing is dus perfect!

9) Blijf doelen stellen en doe er alles aan om deze te halen

Doelen zijn fantastisch. Ze halen het maximale uit jezelf. Dat had je ook gedaan met het vorige doel, maar er zit nog meer in het vat. Geloof mij! Je kunt meer als je maar in jezelf gelooft. Zie het voor je! Wat je voor je ziet kun je halen. Vergeet alle pijn en ongemak! Je wilt toch het beste voor je gezin. Je wilt toch laten zien wat je allemaal kunt. Kom op!

Misschien lopen dingen anders dan gepland. Misschien krijg je te maken met tegenslag. Misschien voel je jezelf niet zo fit en word je steeds vermoeider. Maar niks is heiliger dan het halen van je doel.

Kom op het net Oud en Nieuw geweest. Dit keer zonder vuurwerk, maar toch ligt de burn-out aan de eindstreep!

10) Blijf ja zeggen tegen alle verzoeken en vergeet je eigen behoeften

Jij bent een heel aardig persoon en wilt alles voor een ander doen. We zijn op deze wereld om elkaar te helpen. Wat zal een ander wel niet van je vinden als je “nee” zegt. “Nee” zeggen op een verzoek is asociaal. Ook al ligt de tong op je schoenen, je zult een ander niet teleurstellen.

Klanten, bazen, managers, dominante collega's, partners, familieverplichtingen, sociale verplichtingen: Blijf voldoen aan alle eisen die aan je gesteld worden.

Zeg nooit nee! Waar een wil is, is een weg. Dan maar een uurtje minder slaap. Dan maar even niet sporten. Dan maar even niet gezellig met je gezin wat doen.

In 2021 kun je nog genoeg nee zeggen. Je zult wel moeten als je overspannen of burn-out bent.

Deze blog zal door veel mensen als cynisch en misschien gemeen worden ervaren. Mijn doel is echter om zoveel mogelijk mensen te behoeden voor een burn-out.

Snel afgeleid zijn vereist veel vaardigheden om in deze maatschappij duurzaam productief te blijven.

Heb je moeite met concentreren, ben je snel afgeleid of gevoelig voor prikkels en stress? Het Psytraining Centrum heeft online trainingen om echt aan jezelf te werken. Voorkom dat je burn-out of overspannen raakt.

Als je al op je tenen loopt dan komen goed bedoelde adviezen niet meer binnen. Dan helpt het juist om te provoceren. Misschien dat dit geholpen heeft om even wakker geschud te worden. Waar ben je mee bezig?

 

Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger, burn out coach in Friesland. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burn out klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down