De 10 slimste dingen om, als snel afgeleid persoon, burn out te raken (deel 1)
30 december 2020 
5 min. leestijd

De 10 slimste dingen om, als snel afgeleid persoon, burn out te raken (deel 1)

Loop je al lekker op je tenen en wil je zeker weten dat je 2021 burn-out begint? Lees dan deze 10 tips en je maakt een goede kans om een groot deel van 2021 uitgeschakeld te zijn.

Om het een eerlijke kans te geven is de blog over twee weken verdeeld.

Breng deze tips dit jaar nog in de praktijk. Maak je lontje nog korter! De jaarwisseling zal dan, zelfs zonder vuurwerk en met een beetje geluk toch tot een burn-out leiden.

Hieronder volgen de tips. Het werkt het beste als je verschillende tips tegelijkertijd in de praktijk brengt. Succes! Als je vandaag begint dan moet het lukken.

1) Doe zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd

Haasten is een prima manier om gestrest te raken en te blijven. Je vraagt van je werkgeheugen lekker veel, liefst te veel, waardoor jij stresshormonen gaat aanmaken.

Het beste is om zo laat mogelijk van bed te gaan, waardoor het haasten ’s morgens al kan beginnen. Staand eten of misschien onderweg in de auto helpt om het gehaaste gevoel vast te houden. Heb je kleine kinderen dan is het een goed idee om de stress op je kinderen af te reageren. Het mooie van kinderen is dat ze als een spiegel werken. Ze doen dan lekker niet wat jij wil en jij krijgt nog meer stress.

Staat je partner in de buurt? Reageer het op hem of haar af! Ruzie helpt om een hoge hartslag en bloeddruk te krijgen. Ga je samenwerken dan ontstaat er oxytocine. Dat is een hormoon wat je nu zeker niet kunt gebruiken.

Kom of, net op tijd, of iets te laat op het werk!

Plan iets te veel, waardoor je ook in je pauze door kunt blijven werken. Dit combineren met tip 10 uit deel 2 werkt in de praktijk ook prima!

2)Probeer alles beter dan perfect te doen

Wat goed helpt om overbelast te raken is om alles perfect te willen doen. Alles perfect willen doen zorgt voor lekker veel piekeren en helpt om ook in het weekend en in de avond door te werken.

Wat je kan helpen is deze stelregel: Doe het 50% beter en netter dan je manager of je klant het verwacht.

Veel zelfvertrouwen helpt niet. Praat jezelf een beetje de grond in en probeer jouw lage zelfbeeld te compenseren met hard werken. Zorg dat je geen negatieve feedback krijgt. Dit voorkom je door geen fouten te maken en alles, liefst 5 maal, te controleren.

Zet dit thuis ook door! Wat goed helpt is om je kinderen zoveel mogelijk te helpen met huiswerk. Hebben ze een lager schooladvies dan dat jij zou willen? Accepteer dat niet. Zet je kind een niveau hoger op school en help ze elke avond met huiswerk maken! Dan geef je jouw perfectionisme op een goede manier door!

3) Drink zoveel mogelijk koffie en eet zoveel mogelijk suiker

Als je dit leest is het slimste natuurlijk: Zoveel mogelijk koffie met suiker. Maar drink jij je koffie zwart? Dan is het goed om veel te snoepen, wit brood en snelle suikers te eten.

Door koffie wordt je hartslag iets verhoogd (vaak). Dit helpt jou om iets gemakkelijker spanningen te voelen.

Suiker helpt goed om je lichaam het idee te geven dat hij in actie moet. Niks niet parasympathische stand van het zenuwstelsel (rem, herstel, ontspanning), maar dit helpt jou om in de sympathische stand te komen.

Begin je wat moe te worden? Met iets meer koffie verleg je jouw grenzen. Kan je maag geen koffie meer verdragen? Eet dan gewoon wat suikerklontjes. Daar doen paarden het ook goed op, dus waarom jij niet?

Wil je het jaar echt goed eindigen en ook kans maken op een maagzweer? Zwarte koffie en dan zonder ontbijt. Neem het maagzuur gewoon op de koop toe!

4) Zit zoveel mogelijk achter een scherm

Gelukkig zijn er in deze tijd volop mogelijkheden om achter een schermpje te zitten. Gun het deel van jouw brein dat alles voor je moet regelen (prefrontale cortex) geen rust. Belast hem in pauzes of liever tussen concentratietaken door met kijken en actief zijn op je telefoon.

Wat ook goed helpt is om tot zo laat mogelijk te gamen of dingen te doen op je telefoon. Neem zo nodig je telefoon mee naar bed. Dat helpt ook weer tegen het gevaar van oxytocine. Wat knuffelen in bed is nu funest! Neem je telefoon mee of liever een tablet wat weer een grotere muur tussen jou en jouw partner is!

Laat je niet remmen door “goed sociaal gedrag”. Maar ga ook door tijdens sociale contacten. Je voelt je ogen of hoofd misschien wel moe worden. Maar dat is een goed teken, ga dan vooral door.

En…blijf vooral zitten en beweeg niet. Van bewegen heb je kans dat je wat ontspant, beter slaapt en dan bereik je jouw doel minder goed.

Het beste is zitten met een kromme rug en nek. Dan heb je straks tijdens de burn-out ook van die lekkere gespannen spieren!

5) Blijf zo snel en hoog mogelijk ademen voor een burn-out

Wil je 2021 lekker burn-out beginnen? Adem hoog en adem snel! Probeer je ademhaling zo af te stellen dat hij gemakkelijk in de hyperventilatiestand komt.

Dus lukt het jou bijna niet om te praten? Hoor je jouw eigen adem in je keel en word je ook wat duizelig? Dan ben je op de goede weg. Niet je adem laag proberen te krijgen, dan lijkt het alsof je dik bent. Niet doen, gewoon door je borst, dan lijk je eerder breed dan dik!

Je leest misschien in deze periode iets over ademhalingsoefeningen. Negeer dit! Dat is toch zonde van jouw tijd? Je hebt meer te doen dan wat stom op je ademhaling letten. Dat is voor van die yoga watjes. Dat zijn de losers van deze maatschappij. Zoals mijn beppe altijd zei: “Met dat soort mensen kun je de oorlog niet winnen”.

In de volgende blog (deel 2) zal ik nog 5 tips geven. Dan moet het je echt lukken om je doel, burn-out raken, te halen. Dan zal ik ook uitleggen waarom ik voor deze, ietwat cynische toon heb gekozen.

In deel 2 van deze blog geef ik nog 5 extra tips om jou te laten breken. Als je deze tips volgt, gecombineerd met de vorige 5, dan weet je zeker dat jouw lichaam niet meer in de parasympathische stand komt. Want ontspannen en herstellen dat komt later wel weer eens.

6) Wil je leren hoe je je beter concentreert? download dit e-book dan niet!

In dit e-book leer ik je hoe je in 7 stappen naar een betere concentratie gaat. Ik kan me voorstellen dat je in 2021 je concentratie niet wil verbeteren en snel afgeleid wil blijven. Download dit e-book daarom niet! Dit zal je alleen maar helpen.

Gratis e-book


Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger, burn out coach in Friesland. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burn out klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down