arrow_drop_up arrow_drop_down
Van een vol werkgeheugen naar overzicht en rust in je hoofd
20 januari 2021 

Van een vol werkgeheugen naar overzicht en rust in je hoofd

Als je dit leest dan herken jij jezelf vast in een van deze uitspraken:

Je werkgeheugen zit vol.  Je hoofd is overladen, met allemaal losse eindjes en het lukt je niet om helder te krijgen wat er nu allemaal in je hoofd omgaat.

Of:

Je hebt het gevoel maar geen grip op je gedachten te krijgen. Je krijgt de gedachten niet in een logische volgorde.

Of:

Het lijkt of je het in je eigen hoofd wel helder hebt, maar als je het aan iemand uit wil leggen dan lukt dit niet.

Of:

Het lijkt even of je een plan helder hebt, maar als je weer teruggaat naar het begin dan is het weg….

Of:

Je hoofd voelt als een mist, met achter de mist wel gedachten, maar ze blijven vaag en ver.

Het past niet in je werkgeheugen

Dit zijn uitspraken die passen bij mensen die vaak druk in het hoofd zijn. En op bepaalde momenten, vaak als ze moe zijn of het heel druk hebben, tegen dit fenomeen aanlopen.

Je gedachten passen op dat moment niet allemaal in je werkgeheugen en eigenlijk is daar maar 1 oplossing voor. De modernste variant ga ik je uitleggen in mijn blog.

De mensen die ik help zijn hun hele leven al snel afgeleid, hebben soms ADHD of ADD, en zijn daarnaast ook vermoeid of zelfs burn-out.

Een kenmerk van snel afgeleid zijn is dat je gedachten ook snel van een patroon afwijken.

Dat is een mooie eigenschap, want dan kun je creatief, origineel en associatief denken.

Om deze gedachten in een praktisch proces te gieten, moeten deze gedachten in je werkgeheugen passen. In het werkgeheugen komt namelijk die informatie die je nodig hebt om een taak uit te voeren.

Ben je van nature snel afgeleid dan is jouw werkgeheugen doorgaans kleiner dan gemiddeld. Daarnaast is hij vaak ook voller en als je vermoeid bent dan is hij nog eens een groot deel kleiner.

Ok, leuk dat theoretische gepraat, maar wat doe ik hieraan, hoor ik je zeggen.

Het enige wat je eigenlijk kunt doen is mindmappen!

Je schrijf op wat er allemaal voor losse eindjes zijn aangaande een bepaald denkproces. Dan zoek je in deze eindjes: verbanden, categorieën en chronologie. En dan….hocus pocus….is je werkgeheugen leeg, dit staat allemaal op papier en de mist uit je hoofd is verdwenen. Je hoofd voelt weer helder en je hebt weer een gevoel van controle en overzicht.

Nu je werkgeheugen weer leeg is, kun je hem weer effectiever inzetten bij het plannen, organiseren en concentreren. Hiervoor was het eerst nodig om jouw werkgeheugen te legen en extern te ordenen. Heb je moeite met concentreren? Of ben je snel afgeleid? Dan heb ik wat moois voor je. Ik heb een checklist samengesteld met de 7 beste tips voor een betere concentratie. Deze kun je gratis downloaden.

In 7 stappen beter concentereren

Miro

De software waar veel van mijn klanten erg enthousiast over zijn heet Miro.

Dit is een digitaal whiteboard. Het is gratis. Je krijgt daarvoor 3 hele grote digitale whiteboards waarbij je in alle vormen en kleuren je hoofd kunt legen en verbanden kunt leggen. Zelfs ik snapte het binnen 10 minuten.

Waar ik zelf het meest enthousiast over ben, zijn de sticky notes. Dit zijn een soort digitale post-its, die je in allerlei kleuren en formaten kunt plaatsen in de digitale omgeving. Je kunt ook tekenen, of herinneringen instellen.

Wat ook heel handig kan zijn: Anderen kunnen, tegelijkertijd zelfs, op hetzelfde board werken.

Ik nodig je uit om gewoon eens op Youtube te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Mindmappen kan natuurlijk ook op papier. Het voordeel van Miro is dat je kunt schuiven, kunt blijven veranderen en zo en nieuwe verbanden kunt zien.

Herken je jezelf in bovenstaande uitspraken dan is Miro zeker de moeite waard om als extern werkgeheugen te gebruiken. Hierdoor spaar je jouw brein in energie en die energie kun je vast beter gebruiken!

 

Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burnout klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen