De 10 beste tips om slecht te blijven slapen!
24 maart 2021 

De 10 beste tips om slecht te blijven slapen!

De Libelle staat vol met tips over hoe je beter kunt slapen. En ook op internet staan alle tips keurig op een rijtje.

Toch is er een groep mensen die nog niet genoeg wakker is geschud.

Vandaar weer eens een blog met een wat andere aanpak.

Met als doel om ook deze mensen te bereiken.

Slaap je slecht en werkt de “Margriettaal” niet voor jou? Lees dan verder.

In deze blog de tien tips die je moet proberen om nog slechter te slapen.

Slecht slapen is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Als je onderstaande 10 tips in de praktijk brengt dan is een gezonde nachtrust lekker ver weg!

 

Lig je in de nacht wakker? Ga dan piekeren

Het is immers zonde om een groot deel van je leven slapend door te brengen? Na de dood is er nog genoeg tijd op te slapen. Toch?

 

  • Drink in de avond zoveel mogelijk bier, koffie of zwarte thee. Wat ook goed helpt dat zijn de energiedrankjes met meer koffie dan dat de gemiddelde ambtenaar zijn hele leven tot zich neemt. Lukt het dan ook nog niet? Gooi dat zoveel mogelijk suiker in de koffie en neem dit zo laat mogelijk op de avond.

 

  • Lig je in de nacht wakker? Ga dan piekeren! En dan het liefst steeds over hetzelfde probleem. Wat ook helpt is om in de nacht controle te willen houden om te zorgen dat je de volgende dag niks vergeet. Je hoort wel eens van mensen dat ze allemaal dingen opschrijven die ze niet moeten vergeten. Maar luister daar niet naar! In de nacht is het heel handig om problemen op te lossen! Je hebt alle tijd om te piekeren en te denken!

 

  • Probeer overdag zoveel mogelijk te doen! Ben je moe, ga dan door! Voel je stress, ontspan niet! Ben je haastig, ga nog sneller! Het verschil tussen ontspanning en inspanning moet zo groot mogelijk zijn. Het mooiste is als je lijf totaal verkeerd afgesteld komt te staan. Echt, hoe meer stress overdag, hoe minder ontspanning in de nacht. En dat is wat we willen!

Zorg voor onregelmatigheid in je slaapritme

  • Zorg voor lekker veel onregelmatigheid in je slaapritme. Dus niet elke dag om dezelfde tijd op bed en eraf, maar lekker afwisselen. Je moet voorkomen dat je lichaam geconditioneerd raakt om te slapen op een bepaalde tijd. Wat ook goed werkt is om in het weekend lekker lang uit te slapen en je biologische klok wat in de war te schoppen. In de ochtend veel daglicht of een daglichtlamp is uit den boze. Stel dat je biologische klok weer goed wordt afgesteld.

 

  • Lig je in de nacht wakker? Blijf liggen! Je leest weleens dat het een goede gewoonte is om er na een kwartier uit te gaan en het over een half uur nog eens te proberen. Maar het is beter om wakker te blijven liggen. Zo denkt je hoofd bij de woorden “slapen” en “bed” aan: wakker liggen en piekeren! Ik las laatst dat het bed alleen is voor slapen en een vies woord beginnend met een s., maar dat vind ik zonde. Je kunt er lekker in tv kijken of lekker in woelen als je s nachts niet kunt slapen. Bij dat woord beginnend met een s of knuffelen (toch ook voor zwevers) wordt er oxytocine aangemaakt. En daar word je ontspannen van en ga je lekker van slapen. Ai! Pas op!

 

  • Heel veel eten in de avond. Het liefst zo vet en zo laat mogelijk! En als je dat combineert met tip 1, dan ben je een topper! Je stapt dan ook zo heerlijk fit uit bed de volgende dag. Slapen en verteren gaan niet goed samen. Slim van je!

Wil je piekeren en slecht blijven slapen? Lees deze 10 tips

Blijf een slaapritueel als iets raars zien

  • Blijf verre van ontspanningsoefeningen, yoga nidra (of vorm van yoga), binaural beats, ademhalingsoefeningen, mindfulness of bewegen. Dit zijn allemaal dingen die goed zouden kunnen werken voor een goede slaap. Niet doen! Niet overdag en niet voor het slapen gaan!

 

  • Blijf een slaapritueel als iets vaags zien of alleen voor zweverige mensen. Je hoort weleens dat iemand twee uur voor het slapen gaan, niet meer op beeldschermen kijkt, lekker in bad gaat, een avondwandeling maakt, muziek gaat luisteren, zijn hoofd leeg gaat schrijven of een ander ritueel. Net als bij tip 4 is het niet goed dat je lichaam op iets gaat reageren wat met slaap te maken heeft.

 

  • Ga niet met jezelf aan de slag als er iets speelt wat stress geeft. Heeft er een heftige gebeurtenis plaatsgevonden, een grote angst, een bepaalde stressbron, een conflict, overbelasting of een depressie. Pak het niet aan, maar laat het onbewust je spanningsniveau vergroten. Dat helpt goed om wakker te schrikken of vooral om in de ochtend (4 of 5 uur) wakker te worden en niet meer in te slapen.

 

  • Snurk je in de nacht, word je vaak wakker, slaap je heel licht, heb je na het snurken een soort ademstilstand? Laat je dan niet onderzoeken op slaapapneu. Dat kon weleens een hele gemakkelijke oplossing zijn voor jouw probleem en dat is toch niet wat we willen?

Het is bedoeld voor mensen die slecht slapen

Wat nog goed is om te melden: Deze blog heb ik niet geschreven om mensen die niet goed kunnen slapen de gek aan steken. Hij is bedoeld voor de mensen die slecht slapen, en nog niet de tips geprobeerd hebben. Terwijl deze tips onderzocht, bewezen en wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Ook binnen mijn praktijk moet ik soms medicatie voorschrijven aan die mensen die het echt even nodig hebben om beter te slapen en waarbij de gebruikelijke gedragstherapie niet werkt.

Wil je specifieke tips over jouw situatie? Je kunt altijd een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen. In dit gesprek geef ik altijd de tips die van toepassing zijn op dit moment in jouw leven.

Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger, burn out coach in Friesland. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burn out klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down