De beste tools tegen stress

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.  Er zijn namelijk erg veel apps en tools,  maar welke helpen jou nou het beste? Om je te helpen heb ik de 9 beste tips op een rijtje gezet. Deze zullen je erg goed ondersteunen als je last hebt van Stress een burn-out of concentratieproblemen. De tips bestaan uit apps, tools maar ook technieken die je offline kan toepassen.

Deze tips helpen je overzicht te creëren en prioriteiten te stellen. Ook helpen ze jou om overzicht te houden of te krijgen over je werk of je studie. De tips helpen je beter te focussen op bijvoorbeeld die ene taak die je maar uitstelt en uitstelt.  Kun je s ’avonds niet in je slaap komen omdat je over te veel dingen nadenkt? Ook daar heb ik een handige tool voor.

1e Tip: Kijk eens of je de app Any.do iets voor je kan zijn.

Het helpt je bij overzicht, maar vooral bij het stellen van prioriteiten.

Misschien ken je de app Any. Do al, zo niet, bekijk hem eens. Alles wat je te binnen schiet drop je, via tekst of gesproken opdracht, op de lijst. Dan druk je op organiseer je dag en alle taken komen voorbij waarbij je kunt kiezen: vandaag, morgen, binnen twee dagen, volgende week of ooit. Daarnaast kun je ze ook een tijdstip meegeven, hoeft niet, ter herinnering.

Als je nu bv over twee dagen je dag plant, komen de taken die je eerder twee dagen had verschoven, weer tevoorschijn. En dit alles op een hele handige, betrouwbare, overzichtelijke manier. In ieder geval geïntegreerd ook met Google agenda!

2e Tip: Verdiep je eens in #BulletJournal

Om overzicht te krijgen op taken en projecten worden er steeds meer online tools ingezet. Dit is een fantastische ontwikkeling natuurlijk. Voor veel mensen zorgt dit echter ook voor veel afleiding, op momenten dat dit vaak niet handig is.

Onze afleidende apps staan immers vlakbij. Bullet Journal is een methodiek, voor het Oud Hollandse pen en papier. Dit is voor ons werkgeheugen veel vriendelijker en effectiever. Als je iets opschrijft wordt het namelijk beter verwerkt en onthouden. Je hebt het gevoel meer rust en overzicht te hebben.

3e Tip: Kijk eens naar de app “Remember the Milk”.

Een to-do app, maar erg handig en functioneel. 

Als je concentratieproblemen hebt, veel stress of herstellende van een burn-out bent dan is je werkgeheugen kleiner dan gemiddeld. 

Een goede eigenschap is dan om alles wat je te binnen schiet om te doen direct op te schrijven. 

En misschien denk je: “Wat een open deur Enrico”, en dan heb je helemaal gelijk. Maar ik weet ook dat er maar erg weinig mensen dit consequent doen. Wat sowieso een voorwaarde is om het vol te houden is een handige app of iets van papier wat je altijd bij je hebt.  

Ik ben een fan van Any.do, maar sinds twee weken ook van “Remember the Milk” en dat terwijl ik geen melk meer drink. De voordelen die ik zie in deze app:

  • Je kunt lijsten en tags gebruiken
  • Je kunt deze heel gemakkelijk en snel toevoegen bij het noteren van een taak
  • Je kunt zelf kiezen welke als eerste tevoorschijn komt bij het openen app
  • Je kunt andere mensen toevoegen en taken delen
  • Je kunt prioriteiten delen

En nog veel meer waar ik nog niet achter ben 😉

Ik gebruik hem nu volgens het principe van “Get the things done”:

  • Ik noteer alles wat mij te binnen schiet in inbox
  • Aan het einde van mijn werkdag, doe ik de dingen die 2 minuten of minder kosten eerst. De andere taken verdeel ik onder de lijsten, deze week, volgende week of ooit. 
  • De taken van deze week geef ik een prioriteit mee
  • En ik gebruik verschillende tags, zodat ik zoveel mogelijk taken die op elkaar lijken kan bundelen

4e Tip: Streef periodiek naar een lege mailbox, liefst dagelijks en leer de snooze-functie kennen!

Als je de blog over executieve functies hebt gelezen dan weet je welke executieve functies er allemaal zijn en hoeveel beroep er op deze functies worden gedaan in deze maatschappij. Heb je de blog nog niet gelezen? Je kunt heb vinden via mijn bio. 

Heb jij nou je hele leven al last met aandacht vasthouden en/of ben je burn-out (geweest) of ervaar je heel veel stress een langere tijd, dan heb jij meer moeite met deze executieve functies (of een paar) dan anders of anderen. 

Een volle mailbox is voor de vermoeide of anders werkende prefrontale cortex (die het grootste gedeelte van deze functies uitvoert) hetzelfde als honderd meter sprinten met een gebroken been. Je vraagt te veel van jezelf.

Echt probeer het en ervaar de voordelen. Een paar tips om direct mee te beginnen, mocht je nog niet zo werken. 

Selecteer alle mail en drop ze in mapje “oude mail tot 29-1-2020”

Maak een paar, echt niet te veel (je kunt alle mails immers heel goed terugvinden) mappen.

Houd met die mappen rekening met de werkflow. Ondernemers die ik train maken bijvoorbeeld mappen met “facturen betalen” en “facturen bewaren” en betalen die facturen dan eens per maand. 

Gebruik de functie Snooze. Die meneer Snooze heeft goede dingen bedacht. Ik hield al van hem toe hij dit voor wekkers uitvond. Snooze bepaalde mails naar een bepaald moment waarop je alle mails beantwoordt.

Het is een slechte gewoonte om steeds op 1 mail te reageren, dan schakel je steeds van taak en kom je nooit in een goede concentratie en is je werkgeheugen steeds gevuld. Trek bepaalde momenten in de week, op de dag uit, voor bepaalde mails. 

5e Tip: Het is zeker de moeite waard om je te verdiepen in Trello en te kijken of deze app je kan helpen om overzicht te houden op je werk of studie. 

Trello, Trello, Trello, wat ben ik blij met jou! (geen aandelen) Jij bent de app die precies past bij die mensen die hun hele leven al last hebben met ordenen en plannen of bij die mensen die heel veel stress hebben of zelf burn-out (zijn geweest). Maar waarom? Wat is nu de kracht van Trello? 

Voordat ik Trello kende schreef ik, op momenten dat ik het overzicht kwijt was over mijn studie of binnen mijn praktijk, alles wat mij te binnen schoot op Post Its. Als mijn hoofd dan helemaal leeg was schoof ik met de briefjes en maakte in prioriteiten en processen.

Met Trello doe je precies hetzelfde! Plus Trello kan nog veel meer! 

Een hoofd als die van mij en van veel ondernemers en professionals die ik behandel hebben moeite met executieve functies (Heb ik blog over geschreven) als plannen, organiseren, werkgeheugen, timemanagement etc.. Trello is de perfecte app om deze executieve functies aan te vullen. Het is als de krukken bij een gebroken been. Elk proces kun je uitschrijven op een bord met kaarten. Deze borden en kaarten kun je weer schuiven. Bij elke kaart kun je bestanden of links bijvoegen.

Je kunt het delen met andere mensen. Echt, kijk bijvoorbeeld eens op Youtube over Trello, als je het nog niet kent, want waarschijnlijk heb je er zijn minst van gehoord. 

Zelf gebruik ik hem dus niet als To Do, maar dat kan ook heel goed.

6e Tip: Zie je jezelf als beelddenker? Gebruik dan eens de gratis app Mindmeister! Waarom?

Twee weken geleden werd ik getipt door een cliënt. “Enrico, ken jij de app Mindmeister al? Die is echt te gek voor “ons soort mensen””. Ja, toen was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Daar is nooit zoveel voor nodig eigenlijk

Mindmeister is een app, de beste app als je het mij vraagt, voor mindmapping.  Mindmapping is een effectieve manier om aantekeningen te maken. Je brengt met mindmapping op een creatieve manier alle aspecten van een onderwerp in kaart.

Je maakt eenvoudig onderscheid tussen hoofdzaken en bijzaken. Mindmapping sluit aan bij de manier waarop onze hersenen werken. Ook al zijn wij, door bijvoorbeeld ons onderwijs of werk, gewend om in lijstjes en woorden te denken en zo ook aantekeningen te maken, ons brein werkt niet zo. Dat werkt in kleuren, vormen en ook in woorden.

Er wordt in de literatuur over concentratie en snel afgeleid zijn en ook over ADD en ADHD vaak gezegd dat er een verband bestaat tussen beelddenken en snel afgeleid zijn. Je hebt mensen die eerder denkt in beelden (en daar ben ik vaak heel blij mee) en andere mensen denken eerder in woorden (dat moet toch heel saai zijn). 

Herken jij jezelf in een beelddenker dat kun je zoveel voordeel halen uit Mindmeister. Als je hiermee bezig gaat zal je zien dat je hersenen verbanden gaat zien en dieper op een probleem in kan gaan. Het helpt daarnaast om orde in de chaos te scheppen. 

7e Tip: Word gratis lid van het platform van Psytraining. Veel gratis tips, video’s  interviews  en nog veel meer!

Sinds kort is Psytraining hard bezig een platform te bouwen voor mensen die tegen concentratieproblemen en stress aanlopen. 

Het platform is via desktop, maar ook via de app te openen en staat vol met tips, blogs, video’s, trainingen en interviews.

Via het platform is het ook mogelijk om te communiceren met andere mensen die tegen dezelfde problemen als jij aanlopen. 

De visie van het platform is positief. Concentratieproblemen hebben, last van stress of een burn-out hebben kan erg heftig zijn. Maar wat zijn tips, leefstijladviezen en kennis die je nodig hebt om stappen te maken en toch die dingen te doen, die bij je levenswaarden passen.

Ik hoop je snel tegen te komen. Mocht je suggesties of tips hebben. Laat het weten! Leuk!

lid worden online ADHD community

8e Tip: Kijk voor de twee vliegen in 1 klap eens naar de app Brainfocus!

Welke 2 vliegen lees je hieronder…

De app Brainfocus is al jaren een trouwe vriend. En ook voor de ondernemers, professionals die ik behandel is hij vaak niet meer weg te denken uit hun werkroutine. 

De app heeft twee timers. Een timer voor concentratietaken van 25 minuten (kun je instellen trouwens) en een timer voor een pauze moment van 5 minuten. Na 4 van dit soort blokken heb je een langere pauze. 

En welke 2 vliegen bedoelde je nu Enrico? 

Ten eerste de vlieg van het werken in halve uurtjes. Als je concentratieproblemen hebt door stress, burn-out of AD(H)D dan is werken in halve uurtjes eigenlijk een must. Zie hiervoor ook mijn e-book waarin ik hier uitgebreid op in ga.

Ten tweede de vlieg van structuur geven aan je kinderen of gezin, datgene waar ik vorige week over sprak. De app Brainfocus is net als een digitale kookwekker heel passend bij het tijdsbesef van een kind. Dat werd deze week door meerdere mensen uit het onderwijs onderstreept na het lezen van de tip.  

9e Tip: Voor rust in het hoofd of om in slaapt te vallen kan Binaural beats sleep goed helpen.

Het principe van Binaural beats is dat twee slechts licht van elkaar verschillende geluidsgolven een soort verschil golf teweegbrengen die in staat is om de hersengolven de beïnvloeden en als het ware mee te nemen (entertainment).

Je linkeroor ontvangt een trilling van 150 Hz, je rechteroor een trilling van 143 Hz. Het verschil van 7 Hz zorgt ervoor dat het brein een derde toon genereert, deze toon wordt binaural beat genoemd.

Het menselijk gehoor kan toonhoogtes tussen de 20 en 20.000 Hz waarnemen. De meerwaarde van binaural beats zit in de frequenties onder 20 Hz; deze kunnen onze oren niet waarnemen. Door je oren twee verschillende frequenties aan te bieden die minder dan 20 Hz van elkaar verschillen, kun je deze beperking van het gehoor omzeilen . Met binaural beats kun je zeer verschillende staten van bewustzijn opwekken.

Met een binaural beat met een verschil frequentie tussen de 7 en 12 Hz probeer je de hersengolven in dezelfde frequentie te verleiden (Alpha golven) en dat leidt tot beter concentratie en helderheid.

Met de binaural beats tussen de 4 en de 7Hz zul je de hersengolven mee trekken naar Theta golven die passen bij ontspanning, meditatie en slaap.

Tot zover de handige tools die je helpen bij je dagelijkse planning, om gefocust te blijven of om je dagelijks leven net even makkelijker te maken. Heb je zelf nog handige tools? Deel die dan in de reacties hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *