de kracht van de deadline

AD(H)D en uitstelgedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitstelgedrag veroorzaakt stress, irritatie en conflicten in je werkomgeving. Slecht voor je reputatie. Slecht voor je zelfrespect. Doodvermoeiend ook, als je werkelijk met van alles bezig bent, behalve met dat wat je zou moeten doen.

Strategisch Uitstellen

Je denkt er steeds aan, maar stelt het uit. Doet het niet. Toch kun je uitstelgedrag in je voordeel gebruiken. En wel door strategisch uit te stellen…

De basis van Strategisch Uitstellen kent twee uitgangspunten, te weten: gebruikmaken van de kracht van deadlines en het zetten van kleine stapjes daaraan voorafgaand. Want je herkent het vast: als er een deadline zit aan te komen, krijg je ineens vleugels! Het lukt je! Vaak rijkelijk laat. Soms té laat naar de zin van anderen. Maar het lukt je wel.

Je kunt de kracht van deadlines inzetten voor succes. Deadlines stimuleren je brein en geven je energie. Een échte deadline is DE perfecte AD(H)D-medicatie. Het is allemaal niet zo moeilijk. Plan de dag voor je deadline in als ‘bufferdag’. Of neem twee dagen, net zolang als je denkt nodig te hebben om je zaken op tijd rond te krijgen.

En… zet van te voren kleine stapjes. Dit is een essentieel onderdeel van Strategisch Uitstellen. Dan is je brein op de hoogte van het werk dat nog niet af is. En daar schuilt een stukje van het geheim van het succes. De dingen waar je wél aan begonnen bent, maar nog niet af zijn houden je bezig. Je wilt ze afmaken om weer rust in je hoofd te hebben. Probeer maar! Het werkt. Ik spreek uit ervaring.

adhd en rust in je hoofd

Uitstelgedrag… Doe er wat aan

Je herkent het vast: uitstellen van werkjes. Omdat je eerst je mail moest beantwoorden, je héél even op Facebook wilde kijken en omdat… tja er is altijd wel een reden om het werk dat écht gebeuren moet, uit te stellen. Je hebt er de rust niet voor, je gaat er wel voor zitten maar kunt je niet concentreren.

Uitstelgedrag hoort bij AD(H)D als strand bij de zee.

Uitstellen is niet altijd erg, maar als je het vaak doet kan het vervelende stress veroorzaken door gevoelens van schuld en schaamte. Het kan je zelfs slapeloze nachten bezorgen. Dat moet je niet willen.

Beter dus, om technieken aan te leren waarmee je je uitstelgedrag kunt aanpakken. Doe de vervelendste klussen als eerste; ‘Eat that frog’, adviseert auteur van het gelijknamige boek, Brian Tracy. Alles wat daarna komt is minder erg. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als de AD(H)D hebt… Door alle prikkels uit je omgeving raken de nare klusjes makkelijk ondergesneeuwd.

De Russische psycholoog Bluma  Zeigarnik deed een bruikbare ontdekking! Namelijk, dat we de dingen die nog niet afgerond zijn beter onthouden. Dit werd duidelijk op een terras, waar de obers uitstekend wisten wat mensen gedronken hadden die nog niet hadden afgerekend. Daarna werd deze informatie snel vergeten.

Van dit Zeigarnik-effect kun je makkelijk gebruik maken. Het voelt immers niet prettig als je taken niet afgerond hebt. Dat gevoel kun je gebruiken om een stap in de goede richting te zetten: gewoon beginnen!

TIP: Maak bijvoorbeeld een bestand aan met wat steekwoorden of korte zinnetjes. Spreek met jezelf af dat je vijf minuten besteedt aan dat lastige rapport: zet je eerste krabbels op papier. Of maak een outline. Of desnoods begin je met de paginanummers. Maakt niet uit: begin! Op deze manier wordt het makkelijker om verder te gaan: je hoofd vindt het immers niet prettig dat het werk nog niet klaar is.

Met iemand anders samenwerken is ook een goeie truc: als er iemand wacht op jouw reactie, zul je ook minder snel geneigd zijn uit te stellen. Er is dus best iets aan te doen, aan uitstelgedrag.

tot rust komen en relaxen

5 Apps die je helpen te concentreren

Besteed je dag zo productief mogelijk en schuif verleidingen aan de kant. Ik heb vijf mooie apps gevonden die je helpen je productiviteit te verhogen.

Cold Turkey
Deze app blokkeert tijdelijk bepaalde apps en functies op je telefoon, zodat je daardoor écht niet afgeleid kunt worden en je op je werk kunt concentreren. Het werkt heel eenvoudig. Je geeft zelf in de app aan, welke functies geblokkeerd moeten worden en voor hoe lang. Echt super simpel en héél effectief!


Trello
Trello is een visuele app die projecten, taken, klusjes en alles wat je maar wilt plannen, helpt te managen. Het is een platform dat op een overzichtelijke manier alle geplande taken laat zien. Je kunt zelf prioriteren. De app toont wat er nog gedaan moet worden en welke activiteit voorrang heeft. Naast persoonlijke taken, kunnen groepstaken hier ook een plek krijgen. Zo kun je de progressie van jouw team eenvoudig in de gaten houden.


Focus Booster
Een app die afleiding voorkomt door de Pomodore techniek. Een bekende methode om timemanagement te ondersteunen. Achterliggend principe van het systeem is, dat je in vastgestelde tijdblokken van bijvoorbeeld 25 minuten werkt en steeds even een (verplichte) pauze van 5 minuten neemt. Zo blijft de concentratie hoog en verleiding om afleiding te zoeken klein.


Sleep Cycle alarmklok
Deze geavanceerde wekker zorgt ervoor dat op het voor jou meest geschikte moment wakker wordt. Deze app registreert je slaapritme en begint met wakker maken in een lichte slaapfase. Je krijgt tot 30 minuten de tijd om rustig wakker te worden op een natuurlijke manier die bijdraagt aan uitgerust en energiek opstaan.
Het uitgangspunt voor een productieve dag.


Brain FM
Deze app produceert geluiden die focus, ontspanning of slaap opwekken. Ze stemmen overeen met de frequentie van onze eigen hersengolven als we actief zijn of juist niet. Afhankelijk van waar je behoefte aan hebt, stel je het programma in om de gewenste hersengolven te stimuleren.

7 simpele tips om je beter te concentreren
Of Download gratis mijn E-book “Beter Concentreren in 7 Stappen”

Heb jij nog goede apps die je helpen concentreren? Zet ze dan alsjeblieft in de reacties om ook anderen te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *