Stress na je vakantie?


Heb je ook lekker vakantie gehad en ben je weer begonnen, of moet je nog beginnen, met werken? Lees dit dan even door….







Ik kom dit in de literatuur tegen, bij de mensen die ik behandel en ook ikzelf viel om na de herfstvakantie?



Gek toch? Net uitgerust, zou je denken en dan juist op dat moment uitvallen.



in dit artikel wil ik dit graag uitleggen, zodat de kans dat jij uitvalt vele malen kleiner wordt.



De mensen die uitvallen na een vakantie, dat zijn de mensen die op hun tenen lopen voor de vakantie. Er zijn dan al symptomen van overbelasting zoals: slecht slapen, vergeetachtigheid, slechtere concentratie, prikkelbaarheid, vermoeidheid, etc.





Door het ritme, door een bepaalde structuur is het voor het werkgeheugen nog te doen.



Immers: Als je dingen vanuit routine doet (reptielenbrein) dan kost dit minder werkgeheugen.



Na de vakantie is je routine weg. Je zult dit herkennen, de eerste werkdag, de meeste mensen hebben dan ’s morgens iets meer tijd nodig dan anders.
En juist omdat die routine er even niet is, raakt het werkgeheugen overbelast.





Voor de vakantie was het voor het werkgeheugen net te doen. Veel taken gingen op routine, wat weinig werkgeheugen kost. Na de vakantie is die routine er niet, de taken zijn hetzelfde gebleven. Het werkgeheugen raakt overbelast, waardoor er een grote kans op uitval bestaat.



Dit in combinatie met het volgende:



Vergelijk je hoofd eens met een spier. Een spier kan die intensiteit aan, welke hij de de voorgaande periode is gewend. Ga je meer doen dan….juist…spierpijn.





Voor in de hersenen zit de prefrontale cortex, de dirigent. Ook deze kan gemakkelijk die informatie verwerken, zoals hij dat gewend is.
Wat gebeurd er als je na een vakantie op de sportschool heel veel gewicht gaat heffen of te lang gaat  hardlopen, omdat je iets aangekomen bent. Ik krijg dan spierpijn en volgens mij de meeste mensen.



Je prefrontale cortex krijgt ook spierpijn als je teveel doet, alleen voel je dat niet, maar dat merk je. Je raakt het overzicht kwijt of je kunt je moeilijker concentreren. Meer van je hoofd vragen dan dat hij gewend is, dat merk je, als je erbij stil staat tenminste.



Dus echt, neem dit ter harte. Begin na de vakantie rustig aan en maak niet de fout om na de vakantie net zoveel van je hoofd  te vragen als voor de vakantie. En zeker niet als je voor de vakantie al op je tenen liep.



Kreeg je voor de vakantie nog spierpijn bij 100 kg bankdrukken, na de vakantie scheurt je spier.



Doe eens 70% je best, dan ben je het meest effectief.



Over de schrijver
Mijn naam is Enrico de Krijger, burn out coach in Friesland. Als verpleegkundig specialist en ervaringsdeskundige op gebied van ADHD en Burn-out help ik dagelijks mensen met Concentratieproblemen. Ook mensen die de diagnose ADHD of ADD niet hebben. Ervaar jij stress of zelfs burn out klachten door je concentratieproblemen? Dan zit je hier goed. Mijn site vol tips en trainingen op dit gebied. Reageer vooral op mijn blogartikelen als je tips of opmerkingen hebt...
Reactie plaatsen