Wil je uit je hoofd en even stoppen met piekeren? Doe dan 1 stap naar buiten en noem de eerste 5 geluiden die je hoort…

Dit klinkt als te simpel, maar doe het maar eens en je zult merken dat je, in ieder geval even, niet aan het piekeren bent.

Piekeren is zo zinloos vaak en erger, zo vermoeiend en stres verhogend. Toch is het iets wat in de praktijk moeilijk te stoppen is. Al onze aandacht gaat heel gemakkelijk naar onze gedachtewereld.

Stoppen met Piekeren

Wij als mensen hebben echter de capaciteit om onze aandacht zelf te sturen. Dat is voor iemand met concentratieproblemen, aangeboren (AD(H)D) of door stress/burn-out lastiger, maar niet onmogelijk.

Aandacht kun je geven aan drie soorten prikkels:

👉 Prikkels van de omgeving (via de zintuigen)

👉 Prikkels uit je hoofd (gedachten, beelden)

👉 Prikkels uit je lichaam (pijn, emoties, honger)

Als je al je aandacht aan de prikkels in je hoofd geeft, dan zie je vaak niet de mooie dingen om je heen.

Maar het tegenovergestelde werkt natuurlijk ook. Geef je alle aandacht aan de oren, dan hoor je even je gedachten wat minder. Heb nu niet de illusie dat je helemaal gedachtenvrij moet worden. Maar de hoofdpijn veroorzakende vasthoudende aandacht wordt losser (wat zijn woorden soms beperkend).

Probeer het gewoon eens. Pak iets lekker om te drinken. Ga lekker buiten zitten en geef alle aandacht aan je oren. Wat hoor je, welke geluiden vallen op? De wereld van de geluiden is echt, de wereld van je gedachten vaak niet.

Pieker jij veel en wat is jouw manier om hier mee te stoppen?

7 simpele tips om je beter te concentreren
Of Download gratis mijn E-book “Beter Concentreren in 7 Stappen”

1 Comment for “Piekeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *